Pågående projekt = Ofärdiga projekt

Det verkar vara en allmänt förekommande farsot bland hantverksintresserade att ständigt ha flera projekt på gång samtidigt. Och jag själv är definitivt inget undantag. Helst har jag 2-3 aktiva stickningsprojekt som jag alternerar mellan. Utöver detta ligger dessvärre också en del gamla, ofärdiga projekt i hyllan och väntar på bättre dagar. För att inte tala om alla inaktiva sömnadsprojekt! Nej, dem ska vi inte tala om!

Klassiker nummer ett på stickfronten är nog ”oj, det blev visst fel här, men det är ju jobbigt att repa upp och göra om så jag lägger den här i lådan så länge och gör något roligare under tiden i väntan på mer motivation”.

Klassiker nummer två tror jag är ”projektet som blev klart men som jag inte trivs i och inte är tillräckligt nöjd med för att vilja ge bort det till någon annan, så jag tänker mig att jag ska repa upp det någon gång och göra något annat av garnet”. Men kommer det någonsin att hända? Nja.

Mitt högintensiva projekt just nu är min version av Incredible CustomFit Raglan (Ravelry-länk) av Pamela Costello. Mycket bra mönster om man är som jag och ändå aldrig kan låta bli att ändra lite i färdiga mönster för att förbättra passformen. Det här mönstret är mer en guide hur man gör ett eget mönster vilket gör att man kan anpassa ”mönstret” helt efter tycke och smak.

Dock kanske inget för nybörjaren.

Lämna en kommentar